• Sponsornieuws: De Jongens van Zand & Klei laat aardappels weer floreren

    15 dec 2020
    |
    • 0
  • V.V. Bavel is trots op alle sponsoren. Zeker in deze bijzondere tijd, kunnen zij wel een steuntje in de rug gebruiken, zo ook De Jongens van Zand & Klei. Restaurant De Jongens van Zand & Klei is onze hoofdsponsor van het vrouwenvoetbal. Mede-eigenaar en restauranthouder, Tako Hoefsloot, die de zaak samen met zijn partner Miranda Brouwers runt, vertelt het verhaal achter dit bijzondere restaurant, dat ook in tijden van corona vol goede moed blijft.

    Een bijzondere naam, daar kun je niet om heen. De naam is boers en slaat natuurlijk op de zand- en kleiaardappelen. “Die zijn essentieel binnen dit bedrijf. De aardappel is ons ding, onze handtekening, daar koken we mee. We willen de aardappel van het stoffige imago af helpen. De piepers weer sexy maken”, licht Tako toe. “Bovendien is de naam voor uitbreiding vatbaar. We kunnen grootser denken en misschien ooit nog een restaurant openen ‘De meisjes van Zand & Klei of ‘’De Neven van Zand & Klei.”

    Wie het woord horeca zegt, zegt al snel Tako. Hij werkt het grootste deel van zijn leven als kok. “Al 30 jaar, denk ik. In dat wereldje heb ik mezelf een beetje omhoog gewerkt.” Hij behaalde zelfs een Michelin-ster bij restaurant De Zwaan in Etten-Leur. “Het sterrenleven zag ik echter al snel niet meer zo zitten. Ik wilde verder, andere dingen ontdekken en meer zien. Toen ben ik met mijn steun en toeverlaat Miranda restaurant/kookstudio Artichaud in Breda begonnen. Na dertien jaar daar vertoefd te hebben, wilde ik wel weer wat anders.”

    In de kookstudio van Artichaud leerde de geboren Limburger mede-eigenaar van De Jongens van Zand & Klei Wim Jansen kennen. “Wim heeft bij ons leren koken en we hielden contact. Wim en zijn broers vroegen aan mij en mijn vrouw een nieuw concept te bedenken. We hebben onze stoute schoenen aangetrokken en bedachten deze zaak. We zijn inmiddels vier jaar verder.”

  • Het restaurant draait, in normale tijden, heel erg goed. “We zitten vrijwel altijd vol. Mond-tot-mondreclame helpt daar zeker bij en het opgebouwde netwerk van de laatste jaren heeft daar een bijdrage aan geleverd. Op TripAdvisor staan we als tweede beste restaurant van Breda. We hebben voor lange tijd zelfs op de eerste plaats gestaan. Breda is een bourgondische stad, het gros houdt van lekker eten.”

    Wat maakt dit restaurant dan uniek ten opzichte van andere restaurants? “Wij maken onze gerechten puur, eerlijk en niet te duur. Zand- en kleiproducten uit de buurt, uit de Brabantse grond. Een eerlijk en mooi verhaal en een goede steevaste kwaliteit. De aardappel is een uniek product.” Tako kookt nog altijd mee in zijn eigen 'snoepwinkel'. “Ik houd van koken. Dat is mijn passie. Daarbij probeer je natuurlijk altijd nieuwe dingetjes te bedenken." Om iemand te overtuigen heeft Tako één manier: "Kom gewoon een keer lekker eten”, luidt zijn simpele boodschap.

    De ondernemer denkt verder dan een vestiging in Breda alleen. “In Eindhoven en Amsterdam zie ik nog wel wat mooie mogelijkheden met dit concept. Dit restaurant is het vlaggenschip, maar ik zou nog wel meer locaties willen. Dat zit gewoon in mijn karakter, blijven vernieuwen en steeds beter worden. Dat doe ik samen met Miranda, we willen allebei altijd vernieuwen.", legt Tako uit. "Dit is voor mij een sport. We doen het als een team. Ik wil altijd goede en leuke mensen om me heen hebben. Dat lijkt wel een beetje op een teamsport als voetbal hè”, zegt het ambitieuze horecadier met een knipoog.

    Momenteel biedt het restaurant in het Bredase centrum afhaalmaaltijden aan. Ook rond de feestdagen gaat de zaak voorop in creativiteit. Een kijkje nemen of de heerlijke gerechten proeven?
    Kijk eens op zandenklei.nl